„E-uzależnienia, czyli uwięzieni w sieci”

Samorząd Województwa Pomorskiego we współpracy z Ośrodkiem Szkolenia Nauczycieli w Słupsku zorganizował konferencję poświęconą zagrożeniom wynikającym z nieumiejętnego korzystania z technologii cyfrowych, w tym zjawisku fonoholizmu (problemowego korzystania z telefonu komórkowego). Konferencja odbyła się w ramach akcji "Zdrowy Pomorzanin" i była to piąta edycja pod hasłem „E-uzależnienia, czyli uwięzieni w sieci”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Samorządu Powiatu Starogardzkiego oraz jednostek edukacyjnych. 

e-uzaleznienia-czyli-uwiezieni-w-sieci-3207.jpg

Z przekazanych materiałów oraz wystąpień prelegentów wynika, że o problematycznym użytkowaniu przez młodzież telefonu komórkowego/smartfona mogą świadczyć takie symptomy jak:

  • zaniedbywanie obowiązków szkolnych,
  • ciągłe sprawdzanie telefonu komórkowego/smartfona,
  • spadek dotychczasowych zainteresowań,
  • znaczny zanik życia towarzyskiego,
  • rozdrażnienie, nerwowość w przypadku braku dostępu do internetu lub urządzenia mobilnego, a nawet agresja, kiedy zabronione jest używanie telefonu,
  • lęk, który powiązany jest z możliwością pominięcia jakiegoś ważnego wydarzenia czy informacji (FOMO).  

Jednocześnie zwrócono uwagę, że najbardziej niepokoją skutki nadmiernego wykorzystywania  wysokich technologii (tablet, smartfon, gry komputerowe, telewizja) przez najmłodsze dzieci (niemowlęta i kilkuletnie).

Z badań wynika, że ewoluujący mózg, który zaczyna się koncentrować  na nowych umiejętnościach technologicznych, coraz bardziej odsuwa się od podstawowych zadań społecznych, takich jak odczytywanie wyrazu twarzy rozmówców czy wychwytywanie emocji z obserwacji gestów. Rozwijający się mózg dziecka atakowany jest przez agresywne, szybko zmieniające się bodźce wzrokowe, przetwarzane w prawej półkuli mózgu, a wysoka aktywność tej części mózgu zwalnia lub nawet hamuje rozwój lewej półkuli, odpowiedzialnej za uczenie się języka mówionego lub pisanego. Samo przebywanie w pomieszczeniu, w którym gra TV, muzyka lub elektroniczna zabawka powoduje, że odbiera się mowę jako dźwięk, ale się jej nie przetwarza.

Funkcjonowanie w cyberprzestrzeni niesie ze sobą zarówno zagrożenia np. „siecioholizm” , jak i może stać się środkiem do realizowania siebie. Jako taki internet wydaje się neutralny i tylko od młodego człowieka i jego wychowawców zależy, jaki będzie miał oddźwięk w życiu dorastającego pokolenia.

 

           

pliki do pobrania