„E-uzależnienia, czyli uwięzieni w sieci”
Samorząd Województwa Pomorskiego we współpracy z Ośrodkiem Szkolenia Nauczycieli w Słupsku zorganizował konferencję poświęconą zagrożeniom wynikającym z nieumiejętnego korzystania z technologii cyfrowych, w tym zjawisku fonoholizmu (problemowego korzystania z telefonu komórkowego). Konferencja odbyła się w ramach akcji "Zdrowy Pomorzanin" i była to piąta edycja pod hasłem „E-uzależnienia, czyli uwięzieni w sieci”. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Samorządu Powiatu Starogardzkiego oraz jednostek edukacyjnych.
Z przekazanych materiałów oraz wystąpień prelegentów wynika, że o problematycznym użytkowaniu przez młodzież telefonu komórkowego/smartfona mogą świadczyć takie symptomy jak:
- zaniedbywanie obowiązków szkolnych,
- ciągłe sprawdzanie telefonu komórkowego/smartfona,
- spadek dotychczasowych zainteresowań,
- znaczny zanik życia towarzyskiego,
- rozdrażnienie, nerwowość w przypadku braku dostępu do internetu lub urządzenia mobilnego, a nawet agresja, kiedy zabronione jest używanie telefonu,
- lęk, który powiązany jest z możliwością pominięcia jakiegoś ważnego wydarzenia czy informacji (FOMO).
Jednocześnie zwrócono uwagę, że najbardziej niepokoją skutki nadmiernego wykorzystywania wysokich technologii (tablet, smartfon, gry komputerowe, telewizja) przez najmłodsze dzieci (niemowlęta i kilkuletnie).
Z badań wynika, że ewoluujący mózg, który zaczyna się koncentrować na nowych umiejętnościach technologicznych, coraz bardziej odsuwa się od podstawowych zadań społecznych, takich jak odczytywanie wyrazu twarzy rozmówców czy wychwytywanie emocji z obserwacji gestów. Rozwijający się mózg dziecka atakowany jest przez agresywne, szybko zmieniające się bodźce wzrokowe, przetwarzane w prawej półkuli mózgu, a wysoka aktywność tej części mózgu zwalnia lub nawet hamuje rozwój lewej półkuli, odpowiedzialnej za uczenie się języka mówionego lub pisanego. Samo przebywanie w pomieszczeniu, w którym gra TV, muzyka lub elektroniczna zabawka powoduje, że odbiera się mowę jako dźwięk, ale się jej nie przetwarza.
Funkcjonowanie w cyberprzestrzeni niesie ze sobą zarówno zagrożenia np. „siecioholizm” , jak i może stać się środkiem do realizowania siebie. Jako taki internet wydaje się neutralny i tylko od młodego człowieka i jego wychowawców zależy, jaki będzie miał oddźwięk w życiu dorastającego pokolenia.