Informatycy z "Ekonomika" w Portsmouth

Zespół Szkół Ekonomicznych w Starogardzie Gd. po raz kolejny uzyskał możliwość realizacji projektu zagranicznych praktyk zawodowych: „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kształcenia zawodowego”  w ramach programu ERASMUS+  sektora Kształcenie i Szkolenie Zawodowe Akcja 1 – „Mobilność edukacyjna”. Młodzież wybrała się więc na praktyki do Portsmouth. 

informatycy-z-ekonomika-w-portsmouth-2837.jpg

Wyjazd uczniów do Wielkiej Brytanii na praktyki zawodowe jest dofinansowywany ze  środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Projekt jest skierowany do uczniów klas trzecich uczących się w zawodzie technik informatyk, którzy zgodnie z ramowym planem nauczania w trzecim roku nauki realizują praktyki zawodowe.

Głównym celem projektu zagranicznych praktyk zawodowych jest zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego, nabycie nowych kompetencji zawodowych i  językowych  oraz rozwinięcie umiejętności interpersonalnych i umiejętności pracy w grupie, a także  poznanie kultury Wielkiej Brytanii i środowiska zróżnicowanego kulturowo. Uczestnicy projektu otrzymają certyfikaty Europass Mobility, które w połączeniu z nabytymi kompetencjami zwiększą konkurencyjność naszych uczniów zarówno na  krajowym jak i europejskim rynku pracy.

Projekt zakłada wyjazd dwóch dziesięcioosobowych grup, wyłonionych w procesie rekrutacji z klas trzecich uczących się w zawodzie technik informatyk. 

Praktyki realizowane były w następujących zakładach pracy: Portsmouth Conservative, Beneficial Foundation, Groundlings Theatre, Merali Pharmacy, Portsmouth Lib-Dems, The Recycled Assets Company, IBD Partnershi, Game Over And Portsmouth Museum. 

informatycy-z-ekonomika-w-portsmouth-2839.jpg

 Uczniowie są bardzo zadowoleni z realizowania praktyk w Wielkiej Brytanii. Podkreślają przede wszystkim fakt możliwości nauki języka angielskiego od ‘native speakerów’ oraz poznania zupełnie odmiennego środowiska pracy. Głosy pozytywne dotyczyły również programu kulturowego, dzięki któremu udało się uczniom poznać najważniejsze miejsca dla historii i kultury Wielkiej Brytanii.

Wizyta monitorująca rozpoczęła się od rozmów Pana Dyrektora Tadeusza Burczyka i Pomorskiego Kurator Oświaty Moniki Kończyk  z Rają Ali, czyli właścicielem IBD Partnership. 

informatycy-z-ekonomika-w-portsmouth-2842.jpg

Obie strony zgodziły się, że dotychczasowa współpraca przebiega bardzo dobrze i przynosi wiele efektów dla uczestników projektu. Podkreślono również, że w przyszłości współpraca polsko-brytyjska może zostać rozszerzona. Następnie goście udali się do South Downs College. Tam rozmowy tyczyły rozszerzenia oferty edukacyjnej dla uczestników projektu. Dyrektor Tadeusz Burczyk oraz Pomorska Kurator Oświaty Monika Kończyk zaznajomili się z brytyjskim systemem kształcenia zawodowego, sposobem pracy nauczycieli oraz poznali zaplecze techniczne typowej brytyjskiej szkoły zawodowej. Wieczorem Pan Dyrektor oraz Pani Kurator spotkali się z młodzieżą. Uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące realizacji praktyk i oceny projektu. W drugim dniu wizyty gościeodwiedzili miejsca, w których uczniowie realizują praktyki. Goście z Polski w rozmowie z uczniami oraz brytyjskimi pracodawcami mieli okazję zapoznać się ze specyfiką brytyjskiej kultury pracy oraz organizacji miejsc pracy. Ważnym elementem wizyta była kontrola realizacji programu „job shadowing” przez Błażeja Mroza, nauczyciela przedmiotów informatycznych. Nauczyciel przekazał swoje doświadczenia związane z realizacją praktyk oraz sposób w jaki je wykorzysta w swojej pracy w Polsce.